Sporten als je borstvoeding geeft, kan dat eigenlijk? Toen ik nog borstvoeding gaf kreeg ik die vraag van iemand die ik regelmatig tegenkom daar. Haar dochter was ongeveer tegelijk met mij bevallen en vroeg zich dat af. Waar moet je dan op letten? Ja sporten kan gewoon tijdens de borstvoeding, ik kwam deze folder tegen via less mills (klik). De folder is in het Engels en ik zal hem even kort toe en uitlichten en vertellen hoe ik het deed.

gr_fitness-zwanger
Net als in de folder staat, had ik dat ook, dat je je afvraagt hoe kan ik sporten, weer een beetje fit worden en tegelijk genoeg melk aan maken voor de baby. Vooral in het begin, als de baby vaker drinkt is dit even plannen. Ook zodat ik op tijd terug was om ze zelf te voeden.

Zo ben ik een keer halverwege de les uitgeroepen om Emily te voeden, ze had toch al honger. Niet zo handig, wel heel grappig om nu aan terug te denken. Ik was in een les RPM en vlak na de warming up, het tweede of derde nummer werd ik geroepen. Zat ik daar, warm en bezweet in m’n fietskleren Emily te voeden in de lounge.

Eigenlijk komt het er op neer, dat je lichaam dubbel werkt op dat moment. Je bent aan het sporten en kcal aan het verbranden en melk aan het maken. Je mag dan best wat (gezonds) extra eten. Een boterham of cracker met avocado is een goede optie. Of lekker een gekookt eitje, die geven je melk productie een boost. Lijnen kan niet als je borstvoeding geeft, dan komen er ook teveel afval stoffen in je melk.

10288771_731880260208303_7080479169814833266_n

Ik moest in het begin wel even wennen, om niet VOL gas te gaan. Half gas kende ik niet, en tijdens mij zwangerschap was dat al flink wennen. Ik had gehoopt gelijk weer alles te kunnen en dat moest ik even laten. Ik droomde tijdens mijn zwangerschap meer over 25kg squats als over carpaccio of sushi. Om tijdens de borstvoeding lekker te kunnen sporten of fit te worden, kun je vooral in het begin lekker beginnen met een lesje spinning, RPM of een dans lesje. Dan heb je wel de endorfine’s  waar je zo blij en gelukkig van word, en niet de kei harde en zware verzuring. Door de gebroken nachten kan je lichaam niet altijd helemaal lekker herstellen van een workout en dan is zoiezo een cardio les handiger als een kracht les.

Wat dacht je van een lesje Yoga of tai Chi, zo kom je toch even tot rust zonder dat je jezelf kei hard uitslooft en voel je je daarna weer heerlijk uitgerust. En fit! Ik begon 10 weken na de bevalling met een les Bodybalance om toch maar weer iets te gaan doen en het was heerlijk!

640_sporten---kind

Het allerbelangrijkste blijft, LUISTER NAAR JE LICHAAM. Niemand is het zelfde en de een is sneller fit en op de been als de ander. Laat het idee los dat je gelijk weer maatje 36 moet hebben, maar geniet van je baby en de tijd dat ze nog klein zijn. Die lijn komt wel weer, zolang je jezelf, je lijf en je baby respecteert. Genieten, van de borstvoeding en je baby maar ook van het sporten.

Hoe heb jij dat gecombineerd met je baby?
Liefs Mathiske,
Volg me op Facebook, Instagram @Mathisseke en Bloglovin.
Nu ook op Snapchat: Mathisseke

Ik vind het leuk als je me volgt of een reactie achterlaat! X

