Tegenwoordig zijn er veel mensen die een contract hebben met flexibele uren, opzicht niks mis mee. Zeker in het geval van een baan, is een baan en it pays the bills. Ik ging van fulltime naar een flexibel contract omdat ik op dat moment geen keus had. Het was dat of niks.

970x546_flex_werk_credit_marc_kolle

Maar wat nu als je zwanger bent/wil worden. Ik heb zelfs van iemand anders een soort gelijk verhaal gehoord dus bij deze hoop ik dat andere hier hun voordeel mee kunnen doen.

Als je met verlof gaat, gaan ze dan uit van het laatste jaar bij je laatste werkgever. Dus als je een tijdje 2 werkgevers hebt gecombineerd krijg je over die uren bij je tweede baan, waar je gestopt bent geen uitkering.

Voorbeeld: ik werkte bij LP, tot 31 dec ik had een andere baan gevonden, in oktober, want mijn contract werd niet verlengd. Ik heb toen bij mijn nieuwe werkgever een paar uurtjes in de week gewerkt zodat ik vast ingewerkt was en de collega die weg ging nog niet bij haar nieuwe baan begonnen was. Toen ik dus met verlof ging kwam ik er pas achter dat de uren die ik van december tot oktober bij LP gewerkt had dus niet mee telde voor mijn gemiddelde. Dat scheelde zo’n 5u per week. En dat is best veel. Vooral als je dat uit telt over een hele maand. Of heel je zwangerschapsverlof.

image

En ik kan je vertellen dat geld zorgen tijdens je kraamperiode echt niet fijn zijn!! Na meerdere telefoontjes met het UWV blijkt dat daar niks aan te doen is. Ze zeggen op bijna alles dat de wet zo is. Sorry, succes zoek het maar uit. Ik moet heel eerlijk bekennen dat mijn vertrouwen in dit soort instanties daardoor wel een beetje zijn verloren. Het voelt van het kastje naar de muur met een mes in je rug.

Ik wil niet klagen, of zielig doen maar ik hoop dat ik er ook maar een andere aanstaande moeder mee kan informeren.

Liefs Mathiske,
Volg me op Facebook, Instagram @Mathisseke en Bloglovin.
Nu ook op Snapchat: Mathisseke

Ik vind het leuk als je me volgt of een reactie achterlaat! X

