Ik geef nu al een tijdje borstvoeding, maar wilde het boek toch graag hebben. Ik heb het op de 9 maanden beurs gekocht en had m binnen 2 weken uit. Het boek leest makkelijk weg en er staat toch veel wijze informatie in, mar op een luchtige manier geschreven. Zelfs Paul vond het leuk en interessant om door te bladeren en het mannen hoofdstuk te lezen en informatie op te doen.

IMAG3910

Titel: De Melkfabriek. (waarom borstvoeding te gek is, en je je niet schuldig hoeft te voelen als het niet lukt)

Auteur: Sofie van Enk & Eva Munnik

Aantal bladzijde: 256 pagina’s

Uitgeverij: Boekerij

Jaar van eerste Uitgave: 2016

IMAG3912

• Voldeed het verhaal aan de verwachtingen die je had? En waarom wel of niet?
    Het boek voldeed aan m’n verwachtingen. Ik had het misschien iets speelser verwacht en vond het nog wel “erg” op borstvoeding gericht (maar ja daar gaat het boek ook over.) Ik had misschien iets meer verwacht qua langer door gaan met borstvoeding en een combinatie van fles en borstvoeding. Maar al met al stond er nuttige informatie in.
  • Zou je het boek anderen aanraden? En waarom wel of niet? Ja, ik denk en hoop dat vriendinnen ook zeker het boek gaan kopen of komen lenen als zij zo ver zijn. Ik zou het boek aanraden omdat de informatie op een normale manier verstrekt word en niet zo op gepusht word als bijvoorbeeld borstvoeding organisaties of verloskundigen. Doordat ik zelf al langer borstvoeding geef kon ik me ook erg goed verplaatsen in de situaties die beschreven werden en dat het dus ook aardig klopt wat je leest.
    Ik denk ook dat het voor aanstaande papa’s goed is om even door te bladeren in plaats van verplicht naar een cursus mee te moeten 😉
  • Heeft het boek je aan het denken gezet en waarover? Ja zeker, vooral omdat ik nu ook echt weet dat alles valt of staat met de eerste week. En ik echt dankbaar ben dat ik dag 2 een andere kraamverzorgende kreeg. Die niet gelijk begon me bijvoeding en zo.  Ook de wijze uitspraak: ‘je moet niet stoppen op een dieptepunt’ kan ik met helemaal in verplaatsen. Toen het hier met een maand of 4 wat lastig werd, ben ik nu toch achteraf dankbaar dat ik niet ben gestopt.

IMAG3869

• Vind je de personages goed beschreven? Ik vond het erg leuk dat ze een kraamverzorgende en Sofie zelf aan het woord lieten. Maar ook andere (bekende) moeders en vaders. Het is fijn om te lezen dat andere ook allerlei ups en downs hebben gehad en dat je je er een beetje in kan verplaatsen of mee voelt.
  • Is het boek op een goede manier opgebouwd? Het boek is goed opgebouwd, ik vond op het eind ook het mannen hoofdstuk en het hoofdstuk over lang voeden en stoppen leuk om te lezen. Bij het lang voeden is meer een kwestie van willen in plaats van moeten, waardoor ik denk dat dat lastiger is als dat je productie stopt of minder word. Ook het hoofdstuk over flesvoeding was prima, al had ik wat meer “aanvullende” informatie verwacht. Het jammere is dat in Nederland ze onder het half jaar geen flesvoeding mogen promoten, daarom is er zo weinig over terug te vinden.
IMAG3867
dit vond ik zo’n mooi stukje, kreeg er tranen van in m’n ogen.

Ken jij het boek of heb je het gelezen? Wat vond je er van? Zou je het zelf kopen of aanraden?