We zijn weer een tijdje verder en hebben we nieuwe hapjes gemaakt voor ons meisje. We hebben gezellig samen in de keuken gestaan om te koken. We hebben weer van alles en nog wat gemaakt.

AHI_434d50313938353336_1_LowRes_JPG

Fruit: Ik heb voor de fruithapjes diepvries fruit gekocht, aardbeien, blauwe bessen en kersen. Die doe ik samen met een appeltje, peer of nectarine en dat vind ze heel erg lekker. Ook hebben we kiwi’s op de fruitschaal liggen voor de afwisseling. Als het hapje te dun is gebruik ik vaak een beetje rijstebloem (die vanaf 4 maanden om een papfles mee te maken) en dan word het wat dikker.

images

Groente hapjes:

Hapje 1:
Zoals andere weken ook een pasta bolo. Dat vind Emily zo lekker dat ik daar voor zorg dat ze lekker een keer pasta kan eten. Mager gehakt met courgette, tomaten, champignons, tomaten puree ZONDER ZOUT, een paar blaadjes basilicum en spaghetti.

Hapje 2:
Chili con carne. Als ik het voor ons zelf maak gebruik ik vaak chilisaus, dat kan voor Emily natuurlijk niet dus daar gebruik ik passata voor. Rijst, mager gehakt, tomaten, bruine bonen, appel. Omdat hier ook tomaat inzit is het lekker zoet en vind ze het super lekker. Door de rijst kan je deze wat grover houden en leren kindjes wat meer structuren in hun mondje.

Hapje 3:
Bulgur met pompoen. Courgette is familie van de pompoen dus dat heb ik er ook bij gedaan, champignons en pompoen blokjes. Ik heb alle groenten aangefruit en daarna laten stoven. De bulgur heb ik in heet water gezet en als dat allemaal klaar is gewoon met de staafmixer gepureerd.

Hapje 4:
Zalm met aardappel en sperciebonen. De zalm heb ik gebakken tot ie gaar was, dat vind ik zelf altijd lekkerder als gekookte zalm. Sperciebonen en aardappel heb ik gekookt in de magnetron en ik heb er om alles smeuig te maken avocado er bij gedaan. Tip! Avocado is vet en daar kunnen ze vaak ook makkelijker van poepen, dus dat is mooi mee genomen.

img-nutrition-banner.jpg

Hapje 5:
Bloemkool met aardappel en een varkenslapje. De bloemkool en aardappel heb ik gewoon even gekookt in de magnetron. Het varkenslapje gebakken en met de jus en een beetje water zo met de staafmixer er door. We hadden nog een klein beetje paprika blokjes over en die hebben we erbij gedaan. Voor sommige kindjes is dit te scherp, maar tot nu toe heeft Emily daar geen last van gehad. Ik had deze ook gewoon gekookt, misschien scheelt dat.

Hapje 6:
Boerenkool met aardappel. Gewoon lekker een stamppotje. We hadden nog wat over van ons zelf, en dat heb ik zonder kruiden apart gehouden voor haar. Ze vind het hartstikke lekker. En zo eet ze ook wat wij eten.

Hapje 7:
Broccoli met rijst. Ik wilde eigenlijk een soort van nasi maken voor Emily, maar daar kom ik niet helemaal uit omdat nasi vaak meer rijst als iets anders is. Nu had er ik een eitje als omelet door gedaan en wat ham blokjes, zo lijk het toch een beetje op nasi.

1131137
dit is de staafmixer die ik heb. met een grote mengkom, een garde en een module om me te hakken enzo. Het vermogen is wat krachtiger en hij heeft 8 verstelbare snelheden.

 

Wat heb jij het laatst gekookt voor je kindje?

Liefs Mathiske,
Volg me op Facebook, Instagram @Mathisseke en Bloglovin.
Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! X

