In mijn vorige blog verteld ik al hoe beroerd ik me soms vaak voel. Nu ik weer een nieuwe mirena heb zou het snel minder moeten worden. Hij zit er nu pas 5 weken dus dat kan ik nu nog niet echt zeggen. Ik hoop dat het snel rustig word en ik er snel minder last van heb.

fd281d48ce12a4da9dc514ef0a6707e9

Wat voor effect heeft endometriose nu op mijn normale dagelijkse leven?

Bijvoorbeeld tijdens het sporten voel ik rond mijn rechter eierstok steken. Ja alleen de rechter, want die linker, die zit er niet meer. Het doet zo zeer dat ik dan vaak even of zelfs helemaal moet stoppen. Vooral met lunges en squats voel ik het. Ik ben door de pijn ook duizelig en misselijk. Ik ben niet van het opgeven en half gas ken ik niet.

En waar we het voor het gemak uit schaamte niet vaak over hebben, soms tijdens de intieme momenten met mijn man, doet het zeer, voel ik echt dat er rond mijn eierstok iets zit. De tranen schieten dan in m’n ogen. Je snapt wel dat dan de lol er snel vanaf is. Gelukkig kunnen wij er goed over praten samen en staat het ons, buiten dat moment, niet in de weg. En dat is heel erg fijn!

Ook kan de endometriose tegen en op je blaas en darmen zitten, je kunt loze aandrang krijgen, pijn bij het plassen en heftige darmkrampen krijgen. Gelukkig heb ik hier niet zo vaak last van!

Kun je hier dan niks aan doen? Hoor ik je denken. Ja en nee, door de hormonen in de pil of een mirena kunnen de klachten minder worden. Ook helpt over gewicht en een ongezonde levensstijl niet echt mee. Ik probeer dus vooral daarom mijn gewicht en lijf zo fit en gezond mogelijk te houden om er zo min mogelijk last van te krijgen. Een paracetamol en een warme kruik verlichten ook wel, maar om dat nu permanent te gebruiken is niet heel handig.

m1fy6elwmkqk

Soms zijn de ontstekingen zo erg dat er wel een operatie moet plaats vinden om alle cysten weg te halen. Dit kan vaak door een kijk operatie, maar blijft nog steeds een buik operatie en daar staan veel mensen niet bij stil. Ik ben nu doodsbang om geopereerd te worden omdat ik al erg vaak onder het mes ben geweest. En de kans op verklevingen daardoor ook groter word.

Had je al wel eens gehoord van endometriose? Of heb je er zelf ervaring mee?

Volg me op Facebook, Instagram @Mathisseke en Bloglovin.
Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! X

