Als je baby via IVF/IUI/ICSI verwekt is en je dus echt in verwachting bent heeft dit geen effect op het wel of niet kunnen geven van borstvoeding, zelfs niet met een donor eicel. Dat is dan een “normale” zwangerschap. Je mag dan ook vaak gewoon naar een eigen verloskundige.

dsc_0230

Maar andersom. Kun je een volgende poging ivf doen als je kindje borstvoeding geeft? Ik vroeg me dit gewoon eens af. Andere vrouwen kunnen (als ze dat willen) tijdens hun zwangerschap doorgaan met borstvoeding geven, dus vandaar dat dat in mij op kwam.

Allereerst weet ik niet of ik die keus zou maken, ik zou het fijner vinden als je lijf je zich kan focussen op de nieuwe baby, die groeit in je buik. Het schijnt ook zo te zijn dat de tepels van de zwangere veel gevoeliger worden en het dan zelfs zeer kan doen tijdens het voeden. Ook kan het zijn dat de melk productie dan erg terug loopt en ze wel moeten stoppen.

Zo en dan nu de kwestie, als je het zou willen, kun je dan tijdens je ivf poging doorgaan met geven van borstvoeding. Zoals ik zelf al verwachtte is het antwoord: Nee. Door de bak hormonen die je krijgt. Of het loopt zo terug dat je gelijk droog gelegd word of de hormonen zijn schadelijk voor je kindje.

IVF-zwanger-worden-

Ik noem ze even op:

  • Progynova. Die krijg je bij een diepvries terugplaatsing.Is een soort van overgangs-pil. Is niet schadelijk voor je baby, wel voor je voeding. Door alle oestrogeen loopt het zo terug dat je wel moet stoppen. Er is dan simpelweg niks meer.
  • Utrogestan. Deze krijg je als er een bevruchte eicel word teruggeplaatst. Deze is om zwanger te worden of om vroeggeboorte te voorkomen. Als je dit medicijn gebruikt gedurende de eerste 3 maanden van de zwangerschap, is het veilig voor het kind. Gebruik dit medicijn in de resterende periode alleen na overleg met uw arts. Deze kan wel in combinatie met borstvoeding. Bevat het hormoon progesteron.
  • Anticonceptie pil. bijvoorbeeld de meeste vrouwen kennen m wel, microgynon 30. Bevat ook oestrogeen en progestageen, is slecht voor de melkproductie en schijnt ook niet goed te zijn voor je kindje.
  • Decapeptyl. Deze spuit je zelf, met een injectie. Paardenmiddel dus. Gebruik dit middel NIET als u borstvoeding geeft of stop de borstvoeding. Het is namelijk niet bekend of triptoreline in de moedermelk terechtkomt en of dit schadelijk is voor de baby. Maar even niet doen dus 😉
  • Gonal F. Nog zo’n injectie, ook een paardenmiddel. Deze word gebruikt om de eicellen te laten rijpen. Gebruik dit middel niet als u borstvoeding geeft of stop de borstvoeding. Dit middel komt namelijk in de moedermelk terecht. Wat de effecten zijn op het kind kan ik niet terug vinden.
  • Pregnyl. Deze gebruik je als laatste, voor je eisprong, voor de punctie dus. bevat het lichaamseigen hormoon HCG. Word wel gebruikt om evt een zwangerschap in stand te houden, doordat je HCG spiegel hoger word. Gebruik dit middel niet als u borstvoeding geeft of stop de borstvoeding. Het is niet bekend of het in de moedermelk terechtkomt en of het schadelijk is voor de baby. Wilt u borstvoeding geven, overleg dan met uw arts of apotheker.

Ik denk dat als je dit zou proberen, dat je voeding zo verschrikkelijk terugloopt dat het niet eens optie zou zijn. Omdat je tegenwoordig wat vaker leest dat mensen tijdens de zwangerschap het oudere kindje (willen) blijven voeden, dacht ik, ik duik er eens in. En hier zijn de antwoorden.

Had je verwacht dat de medicatie zo heftig zou zijn? En zou jij door willen gaan met borstvoeding tijdens een eventuele volgende zwangerschap? Of wist je niet dat dit kon?

Liefs Mathiske,
Volg me op Facebook, Instagram @Mathisseke en Bloglovin.
Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! X

