Er waren weer wat potjes leeg, en we hadden restjes van de allerhande box. Tijd om te koken voor Emily. Ik doe ook veel inspiratie op uit de allerhande box, sommige dingen kun je heel goed voor je baby maken als je de heftige kruidenmixen en andere specerijen weg laat.

opperdepop-ah-kookboek-trotse-vaders

Super leuk om ook eens iets anders te maken als gewoon aardappels groeten en vlees. Emily vind tot nu toe nog alles lekker, maar volgens mij vinden baby’s daar allemaal niet zo veel van. Het is nogal een hongernekje 😉 Er staat nu weer voor ruim een week hapjes in de vriezer voor haar. Dus kan ik rustig bedenken wat we de volgende keer gaan koken.

Hoe en wat heb ik gemaakt deze week?

Fruit hapjes:
 Iedere ochtend krijgt Emily een fruithapje, die maak ik ook heel eenvoudig zelf. Een appel of een peer, gewoon met de staafmixer en klaar. Alleen vind ik dat er nu in de winter nogal weinig variatie in zit, Dus ben ik eens gaan kijken naar wat er nog meer kan. Ik koop nu zo’n doosje met kersen uit de diepvries en blauwe bessen. Die ontdooi ik dan even en dan lekker met een halve peer of appel. Zo hebben we toch een keer iets anders, en het is lekker zoet dus dat zit er zo in.

gezond-eten--fruit--eten_19-122212

Nu word er gezegd dat kindjes onder een jaar geen Kiwi mogen, vroeger toen ik klein was, mocht dat wel gewoon. Mijn moeder vertelde dat wij ook gewoon kiwi en aardbeien kregen. Ik dacht dat ik het allicht eens een keer kon proberen wat ze er van vond. En ook dat gaat er hartstikke goed in. Zo hebben we toch ns wat variatie in het fruit. En van kiwi kunnen ze vaak goed poepen, dat is dan ook wel weer fijn.

Nu er dalijk weer verse aardbeien zijn en nectarines en ander zomer fruit, zo word het steeds leuker om gevarieerder fruit te geven. Soms doe ik er een stukje komkommer bij, dat is weer net even iets anders en toch veel vocht. Ook bij de groentenhapjes.

Groente hapjes.

Hapje 1: Zo hadden wij van de allerhande box een maaltijd met couscous, biet en wortel. Daar hadden we het een en anders van over en ik had nog een klein beetje Bulgur staan, van de salade’s die we van de zomer maakten. (dat is net zo iets als couscous) Dus dacht ik daar kan ik wel een hapje van maken. Ik had de biet en de wortel gekookt zodat ze gaar waren, de bulgur in gekookt water gezet. Ik had nog wat kikkererwten over, die had ik er ook maar bij gedaan (gekookt) bij elkaar en met de staafmixer er door heen. Doordat de bulgur zo fijn van structuur is, word dit niet helemaal een papje, maar zitten er kleine stukjes in. Dat kan voor Emily ondertussen best.

imagesTD276XOH

Hapje 2: Pasta bolo. Spaghetti, tomaten passata, mager gehakt, tomaten, courgette, basilicum. We hebben een klein pasta monster gecreëerd denk ik. Ze is er harstikke fan van! Als haar bordje leeg is zit ze met gebalde vuisten te mopperen dat het op is.

Hapje 3: Ik wil het graag gevarieerd houden, net als je voor jezelf kookt. Allerlei koolhydraten afwisselen. Broccoli, rijst en kip. Niet echt heel spannend maar dus wel met groene groenten. De broccoli gewoon gekookt tot ie goed gaar is, rijst koken en afgieten en kip even bakken, je kunt m ook koken, maar daar word ie helemaal zo flauw van vind ik. Ik heb de kleine blokjes kip even in olijfolie gebakken. De olie en het vocht kun je vervolgens ook weer gebruiken als een soort jus, om het hapje wat smeuïger te maken.

Hapje 4: Witlof, aardappel, champignon. Allemaal “witte” groenten. Ik vind het altijd wel grappig om verschillende kleuren te maken. In de potjes die je kan kopen vind ik alles zo’n rood oranje smurrie. Het waren nu kastanje champignons en die zij dus bruin. Ik heb alles los van elkaar even kort gekookt in de magnetron, dat gaat sneller als een pannetje met water. de aardappel 7 minuten en de champignons en de witlof in kleine stukjes 4 minuten.

IMAG3889[1]

Ik hoop dat ik jullie weer een kleine beetje inspiratie heb gegeven wat je nu toch weer aan je kindje kan voorschotelen. Wat eet jullie kleintje graag?

Liefs Mathiske,
Volg me op Facebook, Instagram @Mathisseke en Bloglovin.
Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! X

