Van de week kwam het op het nieuws voorbij, dat mensen met kindjes te lang wachten als er een probleem is met poepen. Ik praat er zelf eigenlijk ook nooit over, ik vind het genant. Toen ik net in verwachting was had ik wel heel erg last van obstipatie en moest ik wel iets zeggen. Nu praat ik eigenlijk nooit meer over poepen, alleen als het over Emily gaat. Ja ik zeg gewoon poepen, want ontlasten vind ik stom klinken. Er werd gezegd dat mensen te lang wachten met naar een arts te gaan.

Het nadeel van wat sneller naar een arts gaan is dat ik vaak vind dat een arts je lang niet altijd serieus neemt en je soms met een sh*t advies afgescheept.

poo8786

Nu hebben we met Emily ook wat moeite gehad en wil ik het toch even in the out en open brengen.

Toen Emily vier maanden was begon ze wat onrustig te drinken, na een aantal keer gebeld te hebben met het consultatiebureau kwamen ze met het advies maar met hapjes te beginnen want dan zou ze langer vol zitten.

Toen is de ellende begonnen, omdat kindjes met borstvoeding vaak wat minder vaak poepen (kan iedere dag zijn maar zelfs 1 keer in de 7 dagen is normaal, van borstvoeding kunnen ze bijna alles verteren en blijft er dus niks over om uit te poepen) hadden we geen echt ritme kwa poepluiers. Toen we begonnen met de hapjes ging het de eerste 2 dagen goed, een volle luier na het hapje. Daarna werd het al gauw minder, tot weer 1 keer in de 5 dagen. En dan was het ook echt zo’n hele harde keutel. Mij leek dit niet normaal, dus maar weer gebeld met het bureau.

We kregen toen het advies om wat olie door het hapje te doen, Geen resultaat. Fietsen met de beentjes, nop. Het buikje masseren, niks. Een warm badje, ja af en toe een paar kleine harde keutels. Zelf ben ik de hapjes gaan maken, dan zit er wat mee vocht in, hielp niks. Wat extra water te geven, geen resultaat. Lactulose, beginnend met 5 ml en de maximale dosis 2x 5 ml per dag. Geen resultaat. Ik heb zelfs een keer snachts bij de huisartsenpost gezeten omdat ze zo’n last van haar buikje had dat ze bleef gillen van de pijn. Daar heb ik toen klysma’s mee gekregen, die mocht ik max 1 keer een halve per week geven want anders zouden haar darmen lui kunnen worden.

Na een tweede keer bij de huisartsenpost, met een arts die ECHT niet geschikt was om met kindjes te werken, laat staan met kleine baby’s, zijn we even gestopt met de hapjes, even haar buikje tot rust laten komen. Tot ze 6 maanden was en bij de kinderarts was geweest. Dat was hier de beste oplossing, sindsdien hebben we iedere dag meerdere volle poepluier, gelukkig.

Achteraf vind ik het advies om gelijk met 4 maanden met hapjes te beginnen een dom advies. Ik zou dit, mits ik bij een volgend kindje ook alleen borstvoeding geef ook echt niet meer doen. Dan maar wat vaker aanleggen. Baby’s zijn maar zo kort echt baby, met 4 maanden hebben ze die hapjes ook nog echt niet nodig.

Luiers-Wehkamp

Ging het met jou kindje gelijk goed? Hebben jullie met regelmaat een volle poepluier?
oh ja! ga niet zelf lopen doktoren met de Lactulose of de klysma’s, schakel een arts in als je iets wil weten!

Bedankt voor het lezen! Volg me op Facebook, Instagram @Mathisseke en Bloglovin. Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! X

