In het begin kocht ik potjes met voeding voor Emily, maar nu ik er een aantal leeg heb wilde ik toch echt zelf hapjes gaan maken. Ik heb het boek Opperdepop met mijn babyshower gekregen en er staan interessante dingen in!

hierin kun je lezen over de eerste groente en fruit hapjes, wat ze wel en niet mogen, verantwoorde snacks en tips. Op de 288 pagina’s voor allerlei leeftijden van 0 tot 6 jaar staan er 135 recepten in. Ze staan op leeftijd ingedeeld. AHI_434d50313938353336_1_LowRes_JPGIk ben nogal fan van de Albert Heijn als je het nog niet gemerkt had ;-). Nu wij de allerhande box hebben voor 2 personen houden we regelmatig wat groenten over. Van die restjes maak ik voor Emily weer hapjes. En ze vind het heerlijk.

Hoe en wat heb ik gemaakt deze week?

Fruithapjes. ย Emily krijgt ’s morgens een fruithapje, ik doe dan gewoon 1 stuk fruit, Appel, Peer, Banaan en die schil en pureer ik met de staafmixer. Nu heb ik voor de afwisseling wat pruimen gekocht die doe ik dan samen met een van de andere fruitsoorten omdat die vrij zuur zijn. Daar haal ik alleen de pit uit en dan met de staafmixer en klaar. Je hebt tegenwoordig in de supermarkt ook van die doosjes met diepvries fruit, Zo heb ik hier nu ook mango blokjes in de diepvries liggen. Die ontdooit ik op het moment dat ik ze nodig heb even gauw in de magnetron en dan samen met wat ander fruit met de staafmixer en klaar.

opperdepop-ah-kookboek-trotse-vaders

Groentehapjes. Ik heb de potjes nu leeg, die maak ik altijd met een paar tegelijk klaar, als ze dan afgekoeld zijn doe ik ze in de diepvries en haal ik dan per dag uit wat ik moet hebben. Afgelopen week hadden we wat groenten over, Pompoen stukjes, Linzen, Courgette, Tomaat, Pasta. Het mooie van de allerhande box is dat het dus ook vaak biologisch is, dus ze krijgt echt goede groenten ๐Ÿ˜‰

  • Hapje 1: de pompoen en de linzen heb ik samen gekookt met een halve ui, net als de soep van afgelopen week. Daar heb ik wat rijst bij gekookt en de over gebleven waterkers heb ik er door heen gedaan. Staafmixer op de turbo stand en dat is een hartstikke mooi oranje hapje geworden.
IMAG3401
het oranje hapje en de pasta bolo

 

Je moet ongeveer tellen 1 a 2 eetlepels rijst/pasta/aardappels en 2 a 3 eetlepels groente. ik zorg dus dat ik ongeveer de helft van het gewicht in rijst/aardappels/pasta doe.

  • ย Hapje 2: Van de overgebleven courgette en tomaat heb ik een pasta gemaakt. Ik heb wat mager gehakt gekocht, die heb even kort gaar gebakken, toen heb ik de courgette en de tomaat (die ik van te voren ontveld heb) samen met ZOUTLOZE tomaten puree (goed opletten, want niet alle puree is zoutloos)en een halve witte uiย aangefruit en laten koken tot het gaar was. Ondertussen heb ik was pasta gekookt en verse basilicum toegevoegd in de maatbeker. Toen alles gaar was met de staafmixer er door heen en een heerlijke baby pasta Bolo! Emily is echt een pasta monster.

 

IMAG3397
courgette, ontvelde tomaten en de halve uit liggen klaar om te pan in te gaan.

 

 

  • Hapje 3: ik heb in de supermarkt 500 gr sperziebonen gekocht, 200gr aardappels en 2 magere filetlapjes al a minute gebakken. De groenten en aardappels heb ik gekookt en met een beetje olijfolie en wat extra water gepureerd tot een lekker groen hapje.
IMAG3536[1]
gewoon aardappels groente en vlees vandaag.

Die kook ik gewoon de in de magnetron, dat is heel simpel, je doet ze in een bakje of schaaltje, een klein laagje water erin en dan op +- 600 watt ongeveer 5 minuten. Aardappels iets langer omdat die nogal hard zijn meestal.

wat er voor volgende week op het menu staat week ik nog niet, maar dat zie je vanzelf verschijnen. Ik vind het super leuk om te doen en het kost bijna geen tijd.

Maak jij de hapjes voor je kindje ook zelf? wat heb je afgelopen week gemaakt voor je kindje?

Volg me op Facebook, Instagram @Mathisseke en Bloglovin. Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! X

