Als je net bent bevallen ben je in principe gelijk weer vruchtbaar, Borstvoeding is geen betrouwbare methode om niet zwanger te worden. Nu snap ik dat je hoofd er niet gelijk naar staat als je net een verse baby in je armen hebt, maar zelfs de verloskundige begon er hier gelijk over. anticonceptie-na-de-bevalling-624x416

Als je borstvoeding geeft mag je ook lang niet alle anticonceptie gebruiken. de gewone Pil heeft te veel hormonen in zich en die mag je bijvoorbeeld niet gebruiken als je borstvoeding geeft. Je kunt dan bijvoorbeeld de “mini pil”gebruiken, daar zitten andere en minder hormonen in. Je kunt natuurlijk altijd condooms gebruiken, maar hier hadden wij niet zo’n zin in. Er is ook nog de nuvaring, het koperspiraal, prikpil en dat soort dingen. Dat werkt voor mijn endometriose niet goed genoeg en omdat er wel een wens is voor een tweede kindje gingen we dat risico niet lopen.

Ik wist al lang wat ik zou gaan gebruiken als de baby er eenmaal was, in verband met mijn endometriose is het het handigst als ik ZSM weer anticonceptie gebruik, omdat er anders weer ontstekingen kunnen gaan groeien.  de Pil word ik niet gelukkig van en mag ik nu met de borstvoeding ook niet gebruiken, dus werd het de Mirena spiraal. Die spiraal zit in de baarmoeder en geeft een hormoon af waardoor eitjes niet in kunnen nestelen.

Na een week of 6 was ik al bij de huisarts voor mijn pols en we hebben toen even gauw het plaatsen van de mirena besproken. Die mogen ze pas na 12 weken plaatsen omdat ie anders door je baarmoeder in de buikholte kan gaan zwerven. het is het handigst als ie geplaats word tijdens je menstruatie op dag 4 of 5.  Nu kwam dat bij mij iedere keer precies niet uit met het weekend.

nu was het dan zover, tijd voor de mirena.

images

Ik had moed verzamelt, de wens voor een tweede kindje toch nog maar even in de diepvries 😉 te laten. Afspraak gemaakt bij de huisarts, spiraal besteld.

Nou dat heb ik geweten, ik zag er al tegenop, maar pfoee bevallen is prettiger hoor. Man wat deed dat zeer!! Ze brengen dus een eendenbek in, dan maken ze de boel even een beetje schoon met wat jodium –ja van binnen dus– dan brengen ze een tang in die de baarmoedermond een beetje openmaakt waar de spiraal door heen past. Als de spiraal zit klapt ie uit en dan moeten ze nog even het draadje afknippen -ja met die eendenbek van onder erin en dan met een klein schaartje- Nou weet ik ondertussen na alle onderzoeken dat ik een gevoelige baarmoedermond heb en dat dat lang niet bij iedereen is. Niet bij iedere vrouw doet het zeer met het plaatsen.

Nu werkt de mirena voor 5 jaar, maar ik kan je vast vertellen dat ie dat dus niet gaat halen. Ik moet hem zelf betalen uit het eigen risico en dat is eigenlijk een best dure hobby. maar dit werkt nu een maal voor mij het beste.

0d7431f4b98f9cf9a234b8433d86caadWanneer ben jij begonnen met nadenken over anticonceptie? en wat gebruik je nu en is dat hetzelfde als voor je zwangerschap?

 

Bedankt voor het lezen! Volg me op Facebook, Instagram @Mathisseke en Bloglovin. Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! X

