Kinderen en Huisdieren. In veel huizen is wel een dier te vinden, een hond, een kat, een cavia, konijn, hamsters, tamme ratten, fretten, biggetjes, vogels of vissen.

Vroeger, toen ik nog klein was, hadden mijn ouders al een hond. Ik ben nooit anders gewend, een grote duitse herder en die vond het hartstikke leuk dat ik er was 😉 Ze kwam mijn handen aflikken als ik een koekje had gegeten en vond mij reuze interessant. Zo ook toen mijn zusje en broertje kwamen.images3FZSFRU4

Toen ik 2 jaar oud was heb ik met sinterklaas een baby konijntje gekregen. Een grijs dwerg konijntje Anna. Toen ik ging samenwonen met Paul had ik al een konijn uit een vorige relatie (Stitch is zeg maar z’n stief konijn, zo noemt hij dat ook 🙂 🙂 ) en wilde we al snel samen een hond, om ons gezin te starten. Dat werd een gepensioneerde hulphond, een chocolade bruine labrador Lizzy. Ze was doof maar ik kon er mee lezen en schrijven.

images9VQ3YL1U

Nu vind ik zelf dat huisdieren echt heel gezellig zijn en een aanvulling op je gezin. Als Emily dalijk ouder is komt er voor haar ook zeker een huisdier, nog eerder denk ik als dat ze er om zou vragen. Kindjes leren dan voor een dier te zorgen, er verantwoordelijk voor te zijn, rekening te houden met anderen en ervan te houden. Er word zelfs soms gezegd dat kinderen met een huisdier intelligenter zijn als zonder. Het schijnt ook goed te zijn voor de weerstand, omdat met een huisdier niet alles te schoon is.

De gunstige effecten van een huisdier:

Je moet hem dus uitlaten, maar als je kindje 2x een blokje loopt met de hond is hij/zij dus al wel weer even buiten geweest. Spelen met het huisdier is ook lichaamsbeweging zowel voor de dier en het kind. Angst, eenzaamheid en depressie kunnen afnemen als iemand een huisdier neemt, je kindje kan lekker even knuffelen met het dier als hij/zij zich verdrietig voelt. Huisdieren kunnen ook het leergedrag stimuleren, doordat ze het dier iets willen laten doen moeten ze geduldig met het dier omgaan en veel oefenen. Dat geld natuurlijk voor veel dingen in het leven ook zo.

imagesOAE8F3MU

Een huisdier is niet altijd een succes!

als je er zelf niet achter staat, kun je het beter ook niet doen. Als je kindje een keer geen zin heeft om met het beest te wandelen door de regen, moet je dat dus zelf doen. En je zal het beest ook echt een beetje op moeten voeden en zindelijk maken. Het zelfde geld voor een kooi verschonen of een kattenbak uitscheppen. Het asiel zit vol met beesten die niet meer binnen het gezin pasten. Een huisdier is niet voor even, maar voor heel zijn leven!

verder nog wat tips: Een konijn met hele klein oren, blijft ook klein. Grote oren beteken dat het een groot konijn word. Hamsters zijn nachtdieren, slapen dus overdag. Houd met een hond of kat rekening dat ze een jaar of 10 worden en jaarlijks moeten worden ingeënt, dierenarts kosten zijn niet voor niks. Het ene ras kan beter met kindjes als het andere ras. Je kunt van te voren het beste even naar ras kenmerken zoeken voor je een bepaald ras aanschaft, BIJ EEN GOEDE FOKKER.  

Wat vind jij van huisdieren? Heb je altijd al dieren gehad of wil je er absoluut geen?

 
Volg me op Facebook, Instagram en Bloglovin’ ik vind het leuk als je een reactie achter laat! Follow my blog with Bloglovin

