Vorige week hebben wij er ook weer een gehad, een regeldag. Emily is ook bezig met tandjes krijgen, dus ze was al een beetje mopperig. Een regeldag is altijd vervelend. Toen Emily 10 dagen oud was hadden we de eerste regeldag, ieder uur wilde ze drinken. Heel erg vermoeiend. Vooral ’s nachts. achter-het-behang1De eerste keer ging het nog wel, het fijne was dat onze kraamverzorgster had me van te voren al gewaarschuwd dus ik heb het toen over me heen laten komen. Ik had die dag niks gepland dus het viel reuze mee, toen.

Vlak erna kwam de tweede regeldag (rond de 3 weken), dat was verschrikkelijk. De hele nacht ben ik aan het voeden geweest. Dat was toen Paul na een lange tijd weer een hele nacht was werken, dus ik was die nacht ook alleen. Toen hij thuis kwam heb ik hem de wind van voren gegeven. Hij kon er ook niks aan doen, maar ik was zo over de emmer. Paul heeft me toen even rustig laten douchen, en naar bed gestuurd. Toen Emily sliep is hij ook gaan slapen, toen was de regeldag al weer over. Emily had geslapen, ik had een paar uur kunnen slapen en Paul had een paar uur kunnen slapen. Dit viel toen tegelijkertijd toen ze spruw had, dus met het medicijn, en de crème voor mij was dit allemaal samen super onhandig.

Gelukkig hebben we die van 3 en 4 maanden over geslagen, Emily was met 3 maanden ziek en had oorontsteking. Dus we hadden ons al mentaal voorbereid, maar dat was niet nodig. Ze heeft heerlijk geslapen.

Waar is een regeldag nou goed voor? ja goede vraag, vaak is een regeldag voor een groeispurt(je). Een van de dingen waar een regeldag voor is, is voor de moedermelk (met flesvoeding hebben kindjes het ook, maar daar heb ik geen kennis van dus daar kan ik niks over vertellen). Dan krijg de moeder opnieuw stuwing en is er weer meer melk. Die melk hebben baby’s nodig om te groeien en voor nieuwe ontwikkelingen.

Mijn tip voor een regel dag is: Laat het over je heen komen, zeg je afspraken maar af,Β trek een makkelijk shirt aan, en zodra je kindje piept, aanpluggen en gaan! Is er dan wel genoeg melk, Ja, er is altijd genoeg melk. Je komt eigenlijk niet snel zonder te zitten. Mijn ervaring is nu, dat je kindje dan soms meer nodig heeft. Vrouwen in Afrika hebben ook altijd genoeg (voedzame) melk.

een regeldag zorgt ervoor dat je kindje daarna weer lekker rustig kan drinken, en dat er meer als genoeg is.

Follow my blog with Bloglovin

whenthenaughtystepdoesntwork

dit heb ik even van internet geplukt, van 24baby.nl Regeldagen borstvoeding
Als je borstvoeding geeft en je baby plotseling om meer voeding vraagt, schiet jouw melkproductie tijdelijk tekort. Je baby zal daardoor na een voeding snel weer honger hebben en weer om een voeding vragen. Het is niet uitzonderlijk dat je baby elk uur komt!
Doordat je je baby vaker aanlegt, lopen je borsten niet meer helemaal vol. Dit is een signaal aan je lichaam dat er meer borstvoeding moet worden aangemaakt. Aangezien de samenstelling van borstvoeding zich aan de behoefte van je kindje aanpast, is er geen risico dat je te veel voedt. Binnen enkele dagen produceer je weer voldoende melk voor je baby en zullen jullie weer een ritme vinden.
Door de grotere melkproductie kan het zijn dat je enkele dagen na de regeldagen last krijgt van stuwing.

 

