Ja, wie (net) een kindje heeft gekregen herkent het gelijk. De vraag, als je kleintje nog zo jong is, hoe slaapt de baby. Slaapt de baby al door? Hier is het antwoord: Nee. Emily slaapt soms door, meestal zijn de nachten goed. Dan slaapt ze 2x 5u achter elkaar. meestal van 22.00 tot 2.30 en dan tot 8.30. FB_IMG_1437886506902

Ik vind dit eigenlijk super netjes, dan komen we zelf ook aan slapen toe. Kindjes die borstvoeding krijgen slapen vaak minder snel door. Flesvoeding is minder makkelijk verteerbaar en daardoor zit het kindje langer vol (dit heb ik gelezen, niet zelf verzonnen;-) ) Maar is geen belofte dat ze dan wel doorslapen. Emily heeft wel een tijdje gehad dat ze zelfs 7u achter elkaar sliep, alleen toen kwam de ellende van de spruw, oorontsteking, dat de baby je mist, heel erg onweer, teruglopen van de borstvoeding, verkouden, tandjes enzovoort.

Ik heb het “geluk” bij een ongeluk dat ik nu nog thuis ben. Ik hoef er ’s morgens niet heel vroeg uit om te gaan werken en helemaal fris en wel te verschijnen. Is het een keer een vervelende nacht, dan blijf ik lekker wat langer liggen. Slapen 2

Hier onder wat slaaptips, waardoor je misschien wat meer rust krijgt:

  • Je baby heeft in het begin nog geen nacht- dag ritme, die moet je je baby aanleren. Laat de baby overdag gewoon in het licht slapen. ’s nachts maak je alles donker als je baby gaat slapen.
  • Als je er ’s nachts uit moet voor een voeding, maak het niet te gezellig. Ik ga dan gewoon op haar kamertje zitten, voed ze, en leg ze weer terug. Kusje- welterusten. In de ochtend neem ik ze mee naar ons bed en voed ze daar. Emily gaat dan bijna altijd gelijk weer slapen.
  • een “slaap ritme”. maak er een soort van ritueel van, dan herkent je baby het en voelt ie zich lekker op z’n gemak. Hier doen we altijd, een Baby Dry luier (zo een die tot wel 12u lang droog blijft, dan hoef ik ze ’s nachts niet te verschonen. Vanaf maat 3 zijn die verkrijgbaar) kleertjes uit, slaapzakje aan. Lekker in bed leggen, kusjes geven, tutje en haar konijnenknuffel. En dan lekker slapen.
  • Je baby hoeft nog niet door te slapen! er zijn meer kindjes die niet doorslapen als kindjes die wel doorslapen. En als ze het deze week doen is dat geen garantie voor volgende week.
  • Als je kindje ’s nachts huilt kun je er gewoon naar toe gaan. Je kunt een kindje de eerste maanden niet verwennen. De een zegt 6 maanden, de ander 9 maanden. Maar je kunt je baby wel dingen aanleren. oorzaak en gevolg. Als je bij de eerste kik gelijk naast het bedje staat, verwacht hij dat binnen no time de volgende keren. (wij hebben dit in het begin gehad met Emily’s oorontsteking, de weken daarna waren nog niet echt feestelijk)  Vooral als je kindje ouder word, word je er ook makkelijker in.

Til er niet te zwaar aan. Je baby is nog maar klein. Uiteindelijk gaan ze vanzelf doorslapen, voor dat ze 16 zijn 😉

Slapen 1

