Zwanger zijn vond ik heel leuk, alleen de eerste paar weken niet (moe en misselijk) en de laatste ook niet zo (bekken instabiliteit) Soms houd je iets vervelend over aan je zwangerschap naast je zwangerschapsdementie ;-).

Zo had ik de eerste paar weken echt nog last van m’n bekken en voelde het alsof ik over straat liep te zwalken. Helaas hield ik ook iets minder voorkomends over aan mijn zwangerschap, een peesontsteking in m’n pols.

images6COBEJVM

De peesontsteking heet Quervain, en ik dacht tijdens m’n zwangerschap nog, dat gaat wel over, komt vast goed. 8 weken na de bevalling ben ik naar de huisarts gegaan want ik kon Emily niet meer goed optillen, en de drukkertjes van haar rompertje dichtmaken deed zo zeer dat het bijna niet meer ging. Ik werd doorverwezen naar de fysiotherapeut die gelijk een brace voor me ging maken. Die brace moest ik dag en nacht om zodat m’n pols/duim goed zou rusten. Dit heeft helaas niet goed geholpen, en nu na bijna een halfjaar na de bevalling krijg ik een injectie met een ontstekingsemmer en dan moet het als het goed is snel minder worden, zo niet moet ik geopereerd worden. Daarna moet ik een week extreem rust houden en mag ik niks tillen. Gelukkig heet Paul vakantie deze week en kan die me helpen met Emily.

de Quervain:
Bij de peesirritatie van De Quervain zijn de pezen van de strek- en spreidspier van de duim geïrriteerd.
De aandoening komt meer voor bij:
  • vrouwen tussen 35 en 55 jaar;
  • vrouwen die zwanger zijn;
  • vrouwen die borstvoeding geven.
Aan de handpalmzijde van uw onderarm zitten de buigspieren die ervoor zorgen dat u met uw hand iets kunt grijpen. Aan de andere kant van uw onderarm zitten de strekspieren die de hand weer strekken.
Vanuit die spieren lopen er pezen als ‘touwtjes’ naar uw vingers. Als de buigspieren samentrekken, trekken ze via die pezen uw vingers krom. Om die pezen soepel te laten glijden lopen ze door de peesscheden. Dit zijn een soort ‘kokertjes’, gevuld met glijmiddel.
De pezen van de strek- en de spreidspier van uw duim lopen meestal samen door één peesschede. Die peesschede ligt aan de zijkant van de pols, direct bij de duimbasis.

 

